Än är inte manuset helt satt, men det är inte många veckor kvar nu. Det som däremot äntligen är klart är titeln och omslaget! Efter ett antal olika vändor och kreativa processer har vi enats och kommit fram till en kanontitel och ett ursnyggt omslag som jag är supernöjd med.

Jag är så oerhört tacksam som har Roos & Tegnér som förlag då de låter mig vara en del i denna kreativa process och lyssnar till min input. En hel del andra förlag bestämmer över författarens huvud har jag förstått.

Så hur har processen gått till då?

1. Angående titeln bollade jag och förläggaren X antal olika titlar och spår, vilket tog tid! Vilka ord var ett måste i titeln? Vilka skulle vi undvika? Skulle titeln vara talande och informativ? Eller mystisk och lockande? Hur kunde den i så fall vara mystisk men ändå säljande och enkel att förstå? Och hur kunde vi laborera med titeln för att få läsarna att bli extra nyfikna? Efter många diskussioner och mejl fram och tillbaka hade vi äntligen satt titeln. Vilken lättnad!! 🙂

2. När det var dags för omslag började det med ett omslagsmöte. Där fick jag visa upp en moodboard jag gjort, då de bett mig välja ut olika omslag och bilder som jag tyckte vara snygga. Denna moodboard skulle sedan bli inspirationsunderlag för deras layoutare att utgå ifrån.

3. Utefter det gjorde han två olika omslagsskisser. Det ena var ett abstrakt omslag (vilket innebär att det endast är rubrik på ”vanlig” färgad bakgrund – denna gång var det vitt trä, vilket i och för sig var väldigt snyggt faktiskt) och det andra var ett bildomslag (vilket innebar att rubriken låg på en bild) något jag först inte tänkt, men ändå tilltalade mig.

4. Jag gillade verkligen idén de hade med bilden, men det kändes fel att ha en annan tjej på omslaget till min egen bok. Och de höll med. Så vi kollade runt bland de nya pressbilderna de tagit på mig och valde ut en som vi trodde kunde passa.

5. Denna bild valde vi! . . .

AR_J_Joo_150327-113_low

6. Layoutaren gjorde bilden svartvit och kornig samt beskar den så att fokus låg på ögat. Det blev riktigt coolt! Därefter laborerade vi, när det kom till titeln, med olika färger och typsnitt och kom äntligen fram till något vi gillade.

Här är resultatet: TADAAAAAAA!!!

🙂

Sistaversion_DDSF_omslag_7466_150417_VALT!

Man kan knappt se att det är jag, och verkligen inte att det är bilden ovan, eller hur? Det är också det som är meningen. 🙂

Någon av de övriga bilderna vi tog kommer eventuellt också att användas på baksidan eller inuti boken, vi får se, än är inte baksidan satt. Det kommer. Först ska manuset sättas. Just nu ligger det hos faktagranskare och förordsskribent.
Det börjar dra ihop sig … spääännande!

Läs de övriga delarna i min mini-serie ”En bok blir till” här:
Del 1: En idé föds
Del 2: Plåtning för omslag
Del 3: Pressbilder väljs
Del 4: Manusbearbetning

Facebook
Twitter
LinkedIn

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

WC Captcha 40 − 31 =

JJ_bloggen

Hej! Jag är Jacqueline Joo. Som relationsexpert, KBT-terapeut, föreläsare och författare hjälper jag både individer och företag att förstå sig själva och andra ännu bättre.

Jag är flitigt anlitad av Sveriges största medier och intervjuas ofta som relationsexpert i TV4 Nyhetsmorgon, Lyxfällan, Aftonbladet och Expressen. Mellan 2010-2015 var jag även återkommande gäst hos Vakna med NRJ.

Här inne skriver jag om hur man kan förbättra sitt relationsskapande med hjälp av ökad personkännedom, bättre förståelse för såväl sina egna som andras känslor, förhöjd social kompetens och effektiv kommunikation. Jag postar även en bråkdel av de intervjuer och program jag figurerat i (tyvärr hinner jag tråkigt nog inte fånga upp allt!).

Hösten 2015 släppte jag min populär- vetenskaplig bok inom relationspsykologi:
Din dolda sociala förmåga. Tyvärr är den helt slutsåld ute i handeln. Den finns på bibliotek runt om i Sverige – eller så kan du köpa den senaste upplagan direkt av mig, skicka ett mejl till info@jooconsulting.se.

Omslag_dindoldasocialaformaga_bloggwidget

NYFIKEN på min bok? Du kan köpa den senaste upplagan direkt av mig, skicka ett mejl till info@jooconsulting.se.