Många gånger har vi betydligt lättare för att tänka hårda ord om oss själva än goda. Vissa tänker självkritiska tankar varje timme, andra varje dag och några kanske nån enstaka gång då och då. Så länge vi inte bekymrar oss och mår dåligt av dem är de sällan ett problem, men för många hindrar de såväl lyckan som oss själva från att komma dit vi vill.

Vad är då en självkritisk tanke?

Det finns miljontals tankar folk tänker om, och till, sig själva. Här nedan är några klassiska vanliga exempel jag ofta stöter på i mitt jobb.

Känner du igen nån av de här? Eller hur formas dina eventuella självkritiska tankar i ditt huvud?

Att säga till säg själv: SLUTA TÄNK SÅHÄR!… ja, det vet du lika väl som jag att det inte funkar. För säger jag att du absolut inte får tänka på ett grönt äpple så är det det första som säkerligen kommer att poppa upp i ditt huvud.

Så hur kan man göra i stället, om man har sådana här tankar om sig själv?

Inom KBT:n och coachingen jobbar vi mycket med att dels öka medvetandet om vilka tankar vi tänker och börja kika lite närmre på den. Vi både ställer frågor kring dem som är elaka och självkritiska och ifrågasätter själva innehållet.

En viktig sak som jag stött på är att folk tror att de ÄR sina tankar. Att bara för att man tänker ”jag är misslyckad” betyder det att man ÄR misslyckad. Men en TANKE och att VARA är inte alls samma sak. Det är viktigt att skilja på det! Tankarna är en del av oss, absolut, men de är inte alltid sanningar, för att nästan våga påstå nästan aldrig sanningar!

Det kan vara värt att fundera lite, om hur och på vad du tänker. Testa att börja med att svara på dessa frågor:

1. Vad dina tankar matar ditt medvetande med dagligen?

2. Hur stor del är positivt och hur stor del är negativ?

3. Hur påverkas du av dem? Och extra särskilt, de negativa?

4. Var kommer de neg. ifrån?

5. Minns du när de startade, eller har de alltid funnits där?

6. Finns det någon sanning i tanken? Och om det gör det, vilka är bevisen i så fall? Och hur många bevis finns det, hur återkommande är dem etc etc..

7. Vad hindrar de dig från att göra?

8. Hur önskade du att du skulle tänka om dig själv i stället?

9. Vad skulle du vilja svara de neg. tankarna med i ord? Hur skulle det låta? Vilka olika sätt finns det att svara på?

Det kan vara svårt att jobba med sånt här själv, så om du känner att du har negativa elaka självkritiska tankar och behöver hjälp vet du var jag finns! Mejla i så fall mig på info (a) relationsproffset.se så sätter vi upp en tid då vi gemensamt kan jobba med t.e.x detta, och kanske andra saker som du mår dåligt av eller bara bekymrar dig lite för.

Facebook
Twitter
LinkedIn

1 comment. Leave new

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

WC Captcha − 2 = 3

JJ_bloggen

Hej! Jag är Jacqueline Joo. Som relationsexpert, KBT-terapeut, föreläsare och författare hjälper jag både individer och företag att förstå sig själva och andra ännu bättre.

Jag är flitigt anlitad av Sveriges största medier och intervjuas ofta som relationsexpert i TV4 Nyhetsmorgon, Lyxfällan, Aftonbladet och Expressen. Mellan 2010-2015 var jag även återkommande gäst hos Vakna med NRJ.

Här inne skriver jag om hur man kan förbättra sitt relationsskapande med hjälp av ökad personkännedom, bättre förståelse för såväl sina egna som andras känslor, förhöjd social kompetens och effektiv kommunikation. Jag postar även en bråkdel av de intervjuer och program jag figurerat i (tyvärr hinner jag tråkigt nog inte fånga upp allt!).

Hösten 2015 släppte jag min populär- vetenskaplig bok inom relationspsykologi:
Din dolda sociala förmåga. Tyvärr är den helt slutsåld ute i handeln. Den finns på bibliotek runt om i Sverige – eller så kan du köpa den senaste upplagan direkt av mig, skicka ett mejl till info@jooconsulting.se.

Omslag_dindoldasocialaformaga_bloggwidget

NYFIKEN på min bok? Du kan köpa den senaste upplagan direkt av mig, skicka ett mejl till info@jooconsulting.se.