• Föreläsningar
  • Webbkurs i dejting
  • Bok
  • Blogg
  • Om
  • Kontakt
  • HEM

Konsten att bemöta ett otrevligt mejl

2013-09-20relationsproffset

Efter att ha jobbat 12 h i går hade jag noll energi till att blogga. Med mycket stress och låg energi kommer också en mänsklig sårbarhet. Det är inget unikt för mig utan du känner säkert igen dig när jag säger att det är lättare att ta åt sig personligen av konstiga kommentarer när man inte är i fysisk eller mental balans.

Och därför kan man också reagera lite extra. När vi handlar i affekt är det lätt hänt att vi bemöter otrevligheter med att spotta ur oss något ännu otrevligare. Detta händer vid tillfällen då vi inte kontrollerar oss och tar några djupa andetag först.

Förr var jag rätt dålig på det. Jag betedde mig på två olika sätt.

1. Som den klassiska typiska svensken – med tystnad

Om någon sa något kyligt, servitrisen var otrevlig elelr kassörskan snäste åt mig så ignorerade jag det och låtsades som det regnade. MEN, tänkte så klart på vilket ”pucko” han/hon var inombords.

2. Som den klassiska känslomänniskan – med samma attityd tillbaka

Om någon bemötte mig illa gav jag en syrlig eller elak kommentar tillbaka, eller ställde någon konstig jobbig kaxig fråga för att sätta den andra personen på pottkanten.

Nuförtiden gör jag inte så. Inte ens när jag jobbat 12 h, har låg energi och är extra sårbar. Jag tar alltid ett djupt andetag, följt av typ 15 till 🙂 och tänker ut hur jag bäst ska bemöta detta.

Det finns oändligt många människor i servicebranschen som inte borde jobba där, som beter sig otrevligt eller klumpigt. Att ignorera dem hjälper dem inte, för de måste lära sig hur andra uppfattar dem. Men att bemöta dem med samma beteende tillbaka lär dem inte heller något, tvärtom så får de mer fog för hur otrevligt de själva precis uppträdde.

Så vad är då hemligheten – vad gör man i stället?

Jo, man uppmärksammar dem på att deras kommentar inte var passande OCH behåller den nivå man själv vill ligga på i sitt bemötande av främlingar man möter (i mitt fall den trevliga nivån).

Ett praktexempel på detta är mejlkonversationen nedan som jag alltså grundar detta inlägg på – och som jag hade i går. Jag tycker att jag uppträdde rätt bra här, och jag blev oerhört glad då mitt budskap både gick fram på rätt sätt OCH togs emot strålande bra.

Kort fakta om mejlen

Jag hade mejlat en vanlig info-adress och bekräftat en anmälan till ett event jag skulle gå på. Och sen hände det här…


Vad vinner man på att ha den tonen i sitt mejl? Detta ville jag uppmärksamma personen på!


Halleluja…

… precis den typen av svar jag hoppades få, vilket faktiskt kan vara rätt ovanligt i sådana här sammanhang!

Previous post Vad krävs för att skapa förändring? Next post Hur uppfattas du av andra?

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

WC Captcha − 1 = 8

JJ_bloggen

Hej! Jag är Jacqueline Joo. Jag hjälper företag att stärka teamet och skapa bättre kundrelationer. Jag är föreläsare, KBT-terapeut, DiSC & ICF-coach, relationsexpert och författare och föreläsare. Jag utbildar styrelse- och ledningsgrupper samt chefer och medarbetare. Jag använder mig av DiSC-beteendeanalys i kombination med professionella coachingstrategier och enkla KBT-interventioner.

Jag är även flitigt anlitad av Sveriges största medier och intervjuas ofta som relationsexpert i TV4 Nyhetsmorgon, Lyxfällan, Aftonbladet och Expressen. Mellan 2010-2015 var jag även återkommande gäst hos Vakna med NRJ.

Här inne skriver jag om hur man kan bättra sitt relationsskapande med hjälp av ökad personkännedom, förhöjd social kompetens och effektiv kommunikation. Jag postar även en bråkdel av de intervjuer och program jag figurerat i (tyvärr hinner jag tråkigt nog inte fånga upp allt!).

Hösten 2015 släppte jag min populär- vetenskaplig bok inom relationspsykologi:
Din dolda sociala förmåga

Omslag_dindoldasocialaformaga_bloggwidget

KÖP DEN HÄR! eller i närmsta bokhandel.

Hitta mig i sociala medier

Facebook
LinkedIn
Instagram

Senaste inläggen

  • Joo Consulting på Instagram
  • I TV4 Nyhetsmorgon om hur man tar en ny parrelation till nästa nivå
  • Konsten att kommunicera mentaliserande! Jacqueline gästar Sälj & Kommunikationspodden
  • Tackla jobbiga kunder med mentalisering – intervju i Driva eget
  • Dåligt ledarskap största anledningen till medarbetarnas stress – så löser ni problemet!
  • 3 situationer då mentalisering kan rädda relationen – intervju i tidningen LAND
  • Podsnack om relationer, social kompetens, mentalisering och anknytning i Drivkraften
  • I TV4 Nyhetsmorgon om relationer, kommunikation och konflikthantering
  • Intervju om kommunikation i Expressen
  • Bra chefer mentaliserar! Och 5 vanliga saker icke-mentaliserande chefer gör

Om Joo Consulting

Företaget drivs av Jacqueline Joo som är föreläsare, KBT-terapeut, författare och certifierad ICF-coach.

Specialistkompetensen ligger inom sociala relationer, kommunikation & samarbete samt stresshantering i arbetslivet.

Jacqueline coachar och utbildar såväl ledningsgrupper och chefer som medarbetare inom personkännedom, kommunikation, social kompetens och stress. Hon är flitigt anlitad av Sveriges största medier och förekommer ofta som expert i TV4 Nyhetsmorgon, Lyxfällan, Expressen, Aftonbladet, Sveriges Radio och NRJ.

Under 2015 släppte hon även sin populärvetenskapliga bok inom relationspsykologi: "Din dolda sociala förmåga" via Roos & Tegnér förlag.

Aktuella föreläsningar 2023

PSYKOLOGI, RELATIONER & KOMMUNIKATION

► Maxa din sociala kompetens
Bygg förtroende och skapa goda relationer med socialpsykologins viktigaste verktyg – mentalisering!
► Skapa framgångsrika team
Stärk gruppkulturen genom ökad psykologisk trygghet
och ärligare kommunikation
► Våga nätverka dig till nya relationer
Bli proffs på att mingla med 3-stegsmetoden Mingelalgoritmen

Senast från bloggen

  • Joo Consulting på Instagram
  • I TV4 Nyhetsmorgon om hur man tar en ny parrelation till nästa nivå
  • Konsten att kommunicera mentaliserande! Jacqueline gästar Sälj & Kommunikationspodden
  • Tackla jobbiga kunder med mentalisering – intervju i Driva eget
  • Dåligt ledarskap största anledningen till medarbetarnas stress – så löser ni problemet!

Kontakta Joo Consulting

070-303 25 26 (nås lättast via mejl)
info@jooconsulting.se
© 2023 J.Joo Consulting AB ・Jacqueline Joo ・ All rights reserved